vrijdag 17 juni 2022

Afrika 09 juni 2022

Hallo almal.

Vanochtend (9 juni) zijn we om 5:30 uur opgestaan en hebben we genoten van een ontzettend lekker ontbijtje. Het plan was namelijk om om 8:00 uur een rondvlucht over de Okavango delta te maken! Dit betekende dus wel dat we ons extra vroeg moesten klaarmaken, zodat we op tijd (lees: 7:00 uur) bij de office van Mack Air, de betreffende airline van Maun, konden zijn. Zo gezegd, zo gedaan.

Vanuit de office zijn we lopend naar het vliegveld van Maun gegaan. Hier kwamen we Pollen tegen, een medewerker van het vliegveld die ons een beetje wegwijs maakte. Hij vertelde dat we tijdens onze rondvlucht vooral op zoek moesten naar de neushoorn, omdat die zich niet graag laat zien. Hijzelf had ze nog maar 2x in de laatste 5 jaar gezien. We kregen dus een missie mee.

Iets na 8:00 uur werden we opgehaald en werden we in een klein busje gezet, dat ons naar ons vliegtuigje bracht. In ons vliegtuigje konden misschien maximaal 15 mensen, maar wij hadden met ons vieren (en de piloot) een eigen vlucht! Luxe hoor.

Eenmaal aangekomen bij het vliegtuigje stond onze piloot Thomas al op ons te wachten, een voormalige Duitser die sinds zijn 11e in Botswana woont. Hij vertelde dat we tijdens de vlucht vooral veel kans hadden om buffels, krokodillen en nijlpaarden te zien. Leuk!

Toen stegen we op. Een hobbelige, maar fantastische rit boven de delta! Wat een uitzicht! Het eerste gedeelte vlogen we nog over bewoond gebied, maar al snel veranderde dit in een wildernis met open vlaktes, riviertjes, moerassen, struiken, bomen en meren. In 45 minuten hebben we onzettend veel diersoorten gezien, waaronder olifanten, zebra's, impala's, krokodillen, giraffen, nijlpaarden, gnoes, en misschien een leeuw, maar die weten we niet zeker. Omdat het vliegtuigje te snel ging om alles op de foto te krijgen, kunnen we dus niet alles laten zien, dus je moet ons maar geloven ;)

Met een zachte landing kwamen we weer neer op het vliegveld. Allemaal een klein beetje misselijk van het gewiebel, maar dat was het helemaal waard! Tegen Pollen hebben we gezegd dat we maar liefst 3 neushoorns hadden gezien vanuit de lucht. Hij keek ons met grote ogen verbaasd aan, waarop wij in lachen uitbarstten en hij in de gaten had dat we een grapje maakten.
Voordat we weer in de auto stapten hebben we bij een leuk tentje geluncht en hebben we onze laatste boodschappen gedaan voor de komende paar dagen. Noodzakelijke boodschappen waren onder andere chips en koekjes voor onderweg, en de keuze hierin is reuze bij de Botswaanse supermarkten. Daarom hebben we de hulp van een medewerker ingeschakeld die ons al een tijdje lachend in de gaten hield. Hij heeft ons twee zakken chips (naturel en een of andere vage balsamico-azijnsmaak), en een pakje koekjes met de naam "Eat-one-now" aangesmeerd. Prima.
Met een goed gevulde boodschappenkar verlieten we de supermarkt. We zijn vanaf nu namelijk een paar dagen "back to basic", in een camp bij Mbudi waar geen stroom, en dus geen Wi-Fi, is. Om 16:00 uur zijn we daar aangekomen en hebben we de tenten weer opgezet. Aan het begin van de avond hebben we het avondeten gekookt: rijst met wat groente en heekfilet, boven een vuurtje voor onze auto.

Nadat het 's avonds donker is geworden, om ongeveer 18:30 uur, mogen we de 200 meter naar het toiletblok niet meer lopen, omdat de kans dat je bijvoorbeeld een hyena tegenkomt te groot is. Dit vergt dus wat planning.

Morgenvroeg gaan we een game drive maken, een tour met de auto om (hopelijk) veel dieren te kunnen spotten.